• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Nu har jag hjärnsläpp. Men hur fungerar det om man får papper om att en skuld som ska ingå i skuldsaneringen är inskickad till ktonofogden/betalningsföreläggande?

Går det att maila kronofogden och tala om att skulden ska ingå i saneringen så det inte går vidare till onödig anmärkning och nytt saldo? Eller måste man ringa eller skicka brev?

Blev totalt genomstressad när jag såg att jag hade ett brev om det på min myndighetspost för en liten stund sedan då det är röd dag i morgon med:(
Tyvärr så fick jag en anmärkning flera månader efter inledande då ert bolag rapporterade in missbrukad kredit
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Tyvärr så fick jag en anmärkning flera månader efter inledande då ert bolag rapporterade in missbrukad kredit

Vad trist. För så länge man invänder i tid så ska det inte gå vidare förutsatt att det ingår i saneringen. Råkat ut för det här en gång tidigare då Daypay försökte med en skuld som ingick någon månad efter att jag blev beviljad skuldsaneringen, och det gick inte vidare då.

Fick dock hjärnsläpp ikväll om det räknas som att man invänder om man mailar eller om det räknas som det endast per telefon eller brev. Ska oavsett ringa på fredag då jag behöver få reda på när de tar bort själva saldot för det som blev inskickat (synns på mina sidor på kronofogdens hemsida men ej på exempelvis creditsafe).

Lite extra stressande när det blir såhär när man sköter saneringen som man ska och inte dragit på sig något nytt. Speciellt nu när min prövotid för lägenheten jag bor i tar slut i juni/juli. Får nämligen bara ta över lägenheten om jag inte fått nya betalningsanmärkningar eller har skuldsaldo hos kronofogden. Där av kvällens hjärnsläpp.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
988
Mottagna reaktioner
379
Poäng
497
Nu har jag hjärnsläpp. Men hur fungerar det om man får papper om att en skuld som ska ingå i skuldsaneringen är inskickad till ktonofogden/betalningsföreläggande?

Går det att maila kronofogden och tala om att skulden ska ingå i saneringen så det inte går vidare till onödig anmärkning och nytt saldo? Eller måste man ringa eller skicka brev?

Blev totalt genomstressad när jag såg att jag hade ett brev om det på min myndighetspost för en liten stund sedan då det är röd dag i morgon med:(

Jag skrev om detta i förra veckan tror. Har ett inledande och fick en skuld från Norge skickat till svenskt inkasso, en skuld som jag glömde att uppge i min ansökan. Den är på cirka 70.000 kr med räntor och avgifter. Min handläggare sa att jag skulle låta den vara och att den skulle gå till kfm och sedan skulle en jurist ta beslut. Handläggaren sa också att man har många olika skulder och ibland glömmer man att ange detta och sedan kommer fordringsägare efter inledande med inkasso och brev till kfm och 99% av gångerna så faller betalningsansvaret bort från mig eller så glider skulden in bland de andra skulderna i ansökan.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Ni som fått kortare betalplan än 5 år...!
Fick ni veta det i samband med inledande eller vid beslut?
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Jag skrev om detta i förra veckan tror. Har ett inledande och fick en skuld från Norge skickat till svenskt inkasso, en skuld som jag glömde att uppge i min ansökan. Den är på cirka 70.000 kr med räntor och avgifter. Min handläggare sa att jag skulle låta den vara och att den skulle gå till kfm och sedan skulle en jurist ta beslut. Handläggaren sa också att man har många olika skulder och ibland glömmer man att ange detta och sedan kommer fordringsägare efter inledande med inkasso och brev till kfm och 99% av gångerna så faller betalningsansvaret bort från mig eller så glider skulden in bland de andra skulderna i ansökan.

Jag har redan pågående skuldsanering och skulden ska ingå där enligt planen. Kommer ringa dem oavsett på fredag då jag inte vill chansa på att det går vidare och blir en anmärkning pga uteblivet svar. Fick lite hjärnsläpp igår då jag blev osäker på om det fungerade lika bra att maila som att ringa eller skicka brev då det är röd dag idag :)
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Fick veta antal år på betalningsplanen när
förslaget kom.
Tack för svar! Men förslag... vid inledande eller beslut? :)
Har ju även jag ett sorts preliminärt förslag med inledande men där står inget om tid förutom generell info kring en skuldsanering med paragrafhänvisning.
 

Moa

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
5 Juli 2013
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
15
Poäng
47
Inte det vid inledande, utan det som beslutet grundas på.
 

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
326
Poäng
477
Ni som fått kortare betalplan än 5 år...!
Fick ni veta det i samband med inledande eller vid beslut?

Fick beskedet när beslutet och betalplanen (efter inledande) kom. Fick betalplan på fyra år pga barn. Mina betalningar upphör i juli nästa år, snart bara ett år kvar! Två år kvar på hela skuldsaneringen.
 

Ninna245

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
3 December 2019
Meddelanden
777
Mottagna reaktioner
395
Poäng
497
Fick beskedet när beslutet och betalplanen (efter inledande) kom. Fick betalplan på fyra år pga barn. Mina betalningar upphör i juli nästa år, snart bara ett år kvar! Två år kvar på hela skuldsaneringen.
Fick du beslutet samtidigt som betalplanen? Sambon har fått förslag till betalplan 3 år pga barn och alla borgenärer har delgivits betalplanen men inte fått något definitivt beslut ännu.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp